L’educador salesià davant d’una societat en canvi constant

El passat dimecres 8 de novembre es va celebrar a l’auditori una sessió formativa a càrrec de Gabino Carmona, amb el títol “Equilibris en la corda educativa del S. XXI”. La formació va girar entorn de l’educador salesià davant d’una societat en canvi constant, que a voltes pot semblar caòtica.

L’entorn socioeducatiu actual immers en una societat digital on el fet de ser persona perd importància davant com està la persona, i molt condicionada per la necessitat de tenir impacte en la xarxa de contactes virtuals.

Finalment va descriure la pressió social que recau ara sobre l’escola, la força positiva de la nostra vocació educa, i va transmetre com és d’important el factor humà dins de l’escola i la societat. La formació va tenir lloc dins d’un marc de trobada entre l’EUSS, Salesians de Sarrià i les Salesianes, i va concloure amb un dinar de germanor.”

Nou LaborEUSS pels Explainers del CosmoCaixa

El dimarts 7 de novembre, a la tarda, es va desenvolupar la primera sessió de formació LaborEUSS per aquest col·lectiu. Al llarg de la sessió, els assistents van poder comprovar de primera mà com es fa el modelatge d’una peça, i els funciona un laboratori de resistència de materials. Qui s’encarrega de fer la sessió pràctica divulgativa són estudiants de l’EUSS de 3r i 4t d’Enginyeria Mecànica que realitzen una pràctica per donar a conèixer el funcionament del laboratori i els seus equipaments.

 

En aquesta ocasió ens han acompanyat 20 explainers, sobretot de 4t d’ESO, i també alguns de 1r i 2n de Batxillerat de les següents escoles: Vedruna Gràcia, Institut Barcelona Congrés, Salesians de Sarrià – Escola Professional, Secretari Coloma, Escola Projecte, Els Arcs, Padre Damián – Sagrados Corazones, Virolai, Costa i Llobera, La Sedeta i Col·legi Jesús Maria.

 

L’espai CosmoCaixa manté la confiança en l’EUSS per a complementar la formació dels seus ‘explainers’. L’escola d’enginyeria continua formant part de l’equip de formadors externs dels adolescents que expliquen la ciència dins de l’espai CosmoCaixa, i farà una sessió trimestral pels nous membres de l’equip ‘explainers’ que s’anirà incorporant al llarg del curs.

“El cervell i la presa de decisions”

El passat divendres 27 d’octubre a la Sala de Juntes de l’EUSS i dins de l’assignatura de Tècniques de Direcció d’Empreses, es va celebrar una conferència amb el títol: “El Cerebro y la Toma de Decisiones: neurociencias” va anar a càrrec del Dr. Jaume Kulisevsky (neuròleg) i va ser presentat pel professor Jordi Bachs.Es van extreure 10 idees principals de la conferència del Dr. Jaime Kulisevsky.

1) Subjectivitat de les decisions

En la presa de decisions no intervé un únic factor. Un d’ells, s’anomena homeòstasi, el que es defineix com la tendència general dels éssers humans al restabliment de l’equilibri, en tractar de conservar-se i tenir èxit, guanyant posicions. Es correspon a la part del cervell denominat hipotàlem.

2) Falta d’autocontrol

Diàriament existeix un conflicte entre dues parts del cervell. El lòbul frontal, objectiu, racional, planificador, que et porta a bons propòsits i el sistema límbic, encarregat de l’acció i dels impulsos. El pes de cadascuna d’aquestes parts en la presa de decisions està directament lligada a l’autocontrol.

3) Com influenciar en la presa de decisions: “Paternalisme Llibertari”

Una forma d’influenciar en massa en la presa de decisions és el Paternalisme Llibertari. Aquest pretén ajudar al ciutadà a prendre les decisions que aquest hagués triat amb més coneixements, però sense posicionar-se com un paternalisme autoritari el qual no permetria la llibertat d’elecció.4) El procés de la presa de decisions

Primer de tot s’envia tota la informació al cervell a través dels sentits i els ganglis basals que són els encarregats de filtrar aquesta informació. El dors lateral prefrontal executa un pla d’acció a partir de la memòria.

5) El cervell és econòmic

El cervell en repòs gasta més energia, ja que està contínuament processant informació. Aquest li dóna un valor a tot en funció del “reward” que rep per cada acció.

6) Usos de la irracionalitat

Reduir les emocions pot constituir una causa igualment important d’irracionalitat. Sense emocions, no prendríem bones decisions com tampoc planificaríem correctament i mancaria l’empatia.

7) El modulador

La substància que actua com a modulador entre les diferents parts del cervell es diu dopamina. La quantitat de dopamina que es troba en el cervell està directament relacionada al nombre de parpelleig per minut i també en tenir una ment més creativa (divergent) o més calculadora (convergent).8) El nostre cervell és “monotasca”

Encara que es pensi que es poden fer dues coses alhora, el cervell solament és capaç de mantenir l’atenció en una sola cosa i no més de 30 segons. Encara que no s’estigui centrant l’atenció en res, el cervell segueix processant informació.

9) Trets en el nostre caràcter segons la disponibilitat de dopamina

La malaltia del Parkinson actua directament en la creació d’aquesta substància, en els pacients que pateixen aquesta malaltia, als quals se’ls administra la dopamina de forma artificial s’observa que si s’augmenta la dopamina en nivells massa alts, es crearia una hiperactivitat, d’altra banda, un nivell de dopamina més baix provocaria inactivitat, parsimònia i depressió.

10) La corba de l’estrès

L’eficiència, o el rendiment del cervell està relacionat amb els nivells de dopamina. Els nivells baixos també signifiquen un nivell d’estrès baix. El mateix passa amb uns nivells de dopamina molt elevats doncs porten a uns alts nivells d’estrès en el qual el cervell tampoc treballa de forma còmoda i es torna menys eficient.Donem les gràcies a l’estudiant i assistent a la conferència en Jan Roca Carreras, per les seves aportacions en aquest article.

Publicat dins de EUSS | Etiquetat com a

L’aventura de la “Formula Student” a l’EUSS

Un grup d’estudiants i estudiantes de les diverses especialitats d’enginyeria que ofereix l’EUSS estan immersos en l’aventura de la “Formula Student”. Una competició en l’àmbit universitari que reuneix a diferents equips de tot el món.

La competició consisteix a dissenyar i fabricar un monoplaça tipus fórmula que participa en proves estàtiques i dinàmiques i en proves tècniques que posen a prova tant el disseny del cotxe sobre el paper com de proves plenes d’adrenalina, on els diferents cotxes competeixen per demostrar quin és el més ràpid. Al cap i a la fi, és una competició automobilística.

Amb un motor de cotxe i un motor de motocicleta HONDA CBR 600, en el departament de POWERTRAIN, aquestes últimes setmanes s’ha procedit a la comprovació de totes les parts mecàniques del motor d’acord amb el manual de taller del fabricant on especifica les mides i toleràncies de cada element.  S’han aprofitat aquestes mesures per dissenyar l’Airbox i els tubs d’escapament per optimitzar el rendiment del motor segons la normativa de la FSAE, amb la corresponent restricció d’entrada. Cal destacar que l’Airbox una vegada estigui dissenyat es procedirà a la fabricació en fibra de carboni gràcies a Nexus Projectes.

En el cas d’elements externs al motor, com és la transmissió, s’ha estat discutint els diferents tipus de transmissió que pot portar el monoplaça, entre les dues opcions s’ha optat per la d’eix rígid, ja que econòmicament és molt més assequible, però s’ha fet un pre-disseny amb un diferencial Torsen.

Pel que fa al departament de xassís s’està treballant de valent per complir els terminis. Es disposa del disseny complet amb SolidWorks, qui mereix una menció especial perquè van proveir  l’última versió del SolidWorks2017 a nivell acadèmic i que a hores d’ara és una eina imprescindible per tirar endavant  aquest projecte.

En aquests moments s’està simulant a fons per tenir una anàlisi exhaustiu i així poder tancar definitivament el disseny de xassís i poder fabricar abans de Nadal. Els responsables de xassís i ergonomia han realitzat un estudi exhaustiu de la normativa, així com dels materials a utilitzar i els requeriments que suporta un xassís de monoplaça FSAE. Una vegada realitzat l’estudi, s’ha dissenyat el xassís, treballant conjuntament amb altres departaments (com són Dinàmica i Tren de Potència) per a dissenyar els suports dels elements en el xassís.

Es vol destacar la presència d’Olle Amortidors, gràcies a la seva col·laboració s’està dissenyant un sistema de suspensió que podran fabricar a mida, ja que disposen de maquinària d’última generació. Tres torns de control numèric de dos eixos, un de 3 eixos i un de 4 eixos més un centre de mecanitzat de cinc eixos, això els permet produir el 100% de les peces mecanitzades en la fabricació d’amortidors. A part, també s’utilitza control numèric per al muntatge, tant per la inserció d’oli i gas com el muntatge de la molla, tots els passos estan controlats per equips d’última generació.

El departament de dinàmica no només està content per la participació d’Olle Amortidors en el projecte sinó que també pot estar molt satisfet amb la col·laboració de NG Brake Disc; empresa fundada el 1969 i el 1997 que es va iniciar en el disseny i fabricació de discs. És una empresa formada per gent jove amb molta experiència dins del sector dels frens que no només fabrica sinó que realitza el disseny dels seus propis discs. Gràcies als materials de primera qualitat que utilitzen i la maquinària d’última generació aconseguiran que els discs estiguin a l’avantguarda dels cotxes que participin en la “Formula Student”.

Es treballa de valent a l’aula AE01 des d’on s’anima a tots els estudiants i estudiantes que vulguin, a unir-se a l’equip. Des de la nostra NeussLetter us anirem informant dels progressos, també els podeu trobar a l’Instagram, Facebook i la Web de l’equip.

“El treball en equip”

El passat dimecres 25 d’octubre a l’auditori i dins de l’assignatura d’Antropologia es va celebrar una conferència que va parlar del treball en equip i amb el títol; “Si no ets un LEONARDO, … treballa en equip”. Va anar a càrrec del professor, Carles Lombart i va ser presentat per Alexandre Damians.

Una definició del que és treballar en equip seria, un “conjunt d’individus que es relacionen, interactuen, són independents i s’uneixen per tal d’assolir objectius comuns”. El més important és treballar junts. (Stephen P. Robbins).

“El treball en equip per l’ésser humà és essencial, ja que és un ésser social necessitem els altres (entorns de col·laboració, amics, …)”. (Tom Wujec).Molts universitaris diuen clarament que com a prioritari hi ha el treball en equip a l’hora de triar una feina, que es troben molt més còmode en un lloc que tothom s’ajudi i el treball en equip sigui bo i fluid, això també suposa que l’equip treballi més bé i tingui un alt rendiment.

Treballar en equip té molts avantatges però també alguns inconvenients. Com a avantatges: accés a més i millor informació, diversitats de punts de vista, consens en la presa de decisions, legitimitat en el procés, flexibilitat, implicació, motivació… Per altra banda els inconvenients: manca d’autosatisfacció, cooperació sense superació, manca de responsabilitat, egoisme, conformisme, lentitud…

Tot es pot anar polint per millorar i apostar per un bon treball en equip.