AMFE aplicat en educació: millora dels processos d’aprenentatge actius

La Dra. Elena Bartolomé, professora de l’EUSS acaba de publicar un article titulat: “Failure mode and effect analysis (FMEA) to improve collaborative project-based learning: Case study of a Study and Research Path in mechanical engineering” en la revista indexada International Journal on Mechanical Engineering Education.

Aquest treball va estar realitzat amb la col·laboració de la Paula Benítez, recentment graduada a l’EUSS en Enginyeria Elèctrica i Organització Industrial.

Figura 1: Subfases del REI en TMM; Esquema de preguntes i respostes (Q-A map), i alguns exemples d’activitats d’estudi i recerca: discussió entre iguals, estudi de la teoria, construcció de maquetes, anàlisi i simulació de màquines.

L‘Anàlisi de Modes de Falla i Efectes (AMFE, o FMEA en anglès) és una eina àmpliament utilitzada a la indústria per identificar possibles modes de fallada, els seus efectes i causes. En aquest treball, es va investigar la utilitat de l’AMFE en l’àmbit educatiu com a eina per millorar els processos d’aprenentatge actius. En el cas de l’ estudi seleccionat, els principis de l’AMFE es van adaptar per avaluar el risc de fallades en un curs de segon del Grau d’Enginyeria de “Teoria de Màquines i Mecanismes” impartit mitjançant un “Recorregut d’Estudi i Investigació (REI)”, una metodologia col·laborativa basada en projectes. El REI és un format d’instrucció d’aprenentatge actiu que s’inicia mitjançant una pregunta generatriu que condueix a una seqüència de preguntes i respostes derivades, i combina moments d’estudi i investigació.

Mitjançant l’aplicació de l’AMFE, l’equip docent va ser capaç d’identificar els modes de fallada més crítics del procés, per així prioritzar i implementar accions correctives per millorar el REI el curs següent.

Figura 2: (a) Modes de fallada al llarg dels REIs 2018/19 (vermell) i 2019/20 (blau), i Risk Priority Number (RPN)=OxSxD, producte de la probabilitat d’ocurrència (O), severitat (S) i probabilitat de detecció de cada mode; (b) Diagrama de Pareto-RPN: la línia  representa el llindar per prendre accions correctives segons el principi de Pareto 80-20; (c) Distribució de modes de fallada amb un determinat RPN i mitjana.

Aquesta és una de les primeres experiències d’aplicació de l’anàlisi AMFE en Educació, en particular en el camp de l’Enginyeria. Cal destacar, però que l’enfocament sistemàtic que ofereix l‘AMFE es podria molt bé aplicar per millorar els processos d’aprenentatge en altres àrees.

En conclusió, FMEA representa una eina senzilla i potent d’avaluació de riscos molt útil per identificar passos crítics en un procés educatiu i millorar la qualitat de l’aprenentatge.

Trobada IUS Europa per videoconferència

El passat 19 de març es va celebrar una reunió del grup de les IUS (Institucions Salesianes d’Educació Superior) per videoconferència.

A la trobada hi van participar dirigents de les institucions CES (Madrid), EUSS (Barcelona), ISBJ (Zelina), IUSTO (Torino), IUSVE (Venezia), Jabok (Praga) i UPS (Roma), i es va donar la benvinguda a una nova institució, la DBIMA (París) dedicada al món del cinema. També hi va ser present el P. Marcelo Farfán, Coordinador General de les IUS.

El treball va començar recordant els diferents aspectes de la propera Assemblea General de les IUS prevista per aquest juliol a Roma, molt condicionada per la situació sanitària que estem vivint.

A continuació es van presentar els resultats d’un segon qüestionari sobre l’estat de la recerca en les IUS d’Europa. Es va constatar que s’ha produït una pas endavant respecte al primer qüestionari realitzat amb motiu de la trobada de Madrid del juny del 2019. La recerca ja de forma majoritària, forma part de les missions de les institucions i dels plans estratègics, i hi ha una mínima estructura amb una persona que la coordina. La part final de la reunió es va dedicar a explorar les possibilitats de col·laboració en activitats de recerca conjuntes, potenciant les que actualment ja es fan dins del grup IUS Education Group i expandint-ho a altres iniciatives.

En els pròxims mesos es continuarà aquest treball de col·laboració amb l’objectiu de sol·licitar projectes de recerca internacionals.

Entrevista amb l’Adriana Navarrete, alumni del grau en Enginyeria Mecànica i en Organització Industrial, enginyera de producte a Acro Aircraft Seating

A l’#OPENCIRCUIT Alumni Experiences viatgem a Oxford (Anglaterra) per conèixer l’Adriana Navarrete, graduada en Enginyeria Mecànica i en Enginyeria en Organització Industrial a l’EUSS. Actualment, és enginyera de producte a l’empresa aeronàutica Acro Aircraft Seating.

A què es dedica Acro Aircraft Seating i en què consisteix la seva feina?

L’Adriana explica que la companyia britànica fabrica seients per a avió. «La meva feina bàsicament és portar projectes de millora del producte, que venen de la seva anàlisi un cop està en servei».

Què la va portar a marxar a Anglaterra?

«Jo sempre havia volgut marxar, veure món i descobrir altres cultures», recorda. La decisió de marxar a Anglaterra «va ser en part perquè ja sabia anglès, i vaig pensar que seria la manera fàcil de trobar feina. No descarto marxar a un altre país en algun moment», assenyala.

Sobre estudiar una doble titulació de forma simultània

L’Adriana Navarrete va cursar els graus d’Enginyeria Mecànica i Enginyeria en Organització Industrial de manera simultània. «Ho recomano moltíssim perquè t’obre la ment», afirma. «És una manera d’obtenir coneixements de dos graus diferents. Ho fas en un temps que no és una barbaritat, perquè afegeixes un any o any i mig». Ara bé, «no diré que és fàcil, perquè estudiar un grau ja és complicat, així que estudiar-ne dos és un challenge afegit».

És necessària la curiositat per estudiar enginyeria?

La curiositat és una característica que destaquen la majoria d’Alumni amb qui hem parlat. «Si ho fas per vocació, l’enginyeria requereix cert grau de curiositat. Per avançar i crear tecnologia, has de ser una persona observadora, curiosa i amb ganes de crear coses noves».

Què destaca dels anys d’estudi a l’EUSS?

L’Adriana recorda especialment «la proximitat del professorat i de tots els professionals que treballen a l’EUSS. Ho recordo com una família», i remarca el fet que «tots els professors t’ajuden de manera personalitzada, realment volen que surtis d’aquest grau amb el coneixement i que trobis les oportunitats per començar una carrera professional d’èxit, perquè a més a l’EUSS no som tants com a les grans universitats que hi ha a Barcelona, i això és un plus. Hi ha menys alumnes per professor; et coneixen pel teu nom, no ets un número».

Sobre la presència de les dones al sector de l’enginyeria

«N’hi ha molt poques», diu l’Adriana sobre les dones enginyeres. «Hi ha moltes iniciatives ara, però trobo que els referents que tenim són d’uns estàndards tan alts que fa por, i llavors moltes dones decideixen que és millor no entrar, perquè si la responsabilitat que tenim és trencar el sostre de vidre ens haurem de passar tota la vida lluitant», resumeix. Per tal de canviar aquesta tendència, «penso que seria molt necessari normalitzar la professió. No cal que siguis la millor de la teva classe per ser enginyera».

«Hi ha necessitat que hi hagi presència femenina, perquè la meitat de la població no pot decidir com és el futur de tota la població», adverteix. «No cal que totes les dones enginyeres acabin sent CEOs d’empreses tecnològiques», conclou.

És una bona idea estudiar enginyeria?

«Definitivament», respon l’Adriana Navarrete. «És necessari estudiar enginyeria. Tothom a qui agradin les matèries, que s’hi posi. Fa falta, perquè l’enginyeria és crear el futur».

El Servei de Biblioteca ofereix recursos digitals en línia a través d’Eussternet

El Servei de Biblioteca, seguint la tendència cada vegada més necessària de disposar de la informació en qualsevol lloc i moment, ofereix una plataforma digital de manuals en format electrònic que es pot consultar des dels terminals (ordinadors, tauletes, telèfons mòbils…). Per tal de familiaritzar-se amb la consulta i les possibilitats de la plataforma, el Servei de Biblioteca ha preparat un document – guia d’ús que es troba al mateix espai.

En els pròxims dies estarà disponible la col·lecció de normatives (UNE, ISO) que s’ha adquirit, de la mateixa manera es posaran a disposició tots els treballs de fi de grau i de màster que no estiguin subjectes a confidencialitat. També s’hi afegiran els enllaços a les bases de dades de publicacions científiques WOS (Web of Science) i Engineering Source, a les quals ara s’accedeix des de la web de la biblioteca. Ambdues funcionen per reconeixement d’IPs, això implica que la consulta únicament es pot fer des de les instal·lacions de l’EUSS. Per tant, en cas de confinament, la persona interessada s’ha de posar en contacte amb la Biblioteca per tal que els distribuïdors ofereixin accés des de fora, tal com ja es va fer des del passat mes de març fins al juliol.

Per accedir als recursos dels manuals en línia només cal afegir-se al curs. Per a consultar els manuals és necessari donar-se d’alta a la plataforma VitalSource amb l’adreça de correu electrònic facilitada per l’EUSS. El Servei de Biblioteca espera que aquesta nova eina serveixi com a suport a l’estudi i la docència i es posa a disposició dels usuaris i usuàries per resoldre les seves consultes.

Plataforma de llibres digitals

Les “Píndoles de Recerca” del curs 2020-2021

Durant el mes de març han arrancat les “Píndoles de Recerca” del curs 2020-2021, organitzades pel Departament de Recerca.

Les “Píndoles” són breus xerrades que imparteixen els investigadors i les investigadores de l’EUSS sobre el seu treball de recerca, en el marc de les assignatures més properes a la temàtica.

L’objectiu és apropar la recerca als i a les estudiants i donar-los l’oportunitat de participar en el cas que hi tinguin interès. Enguany a causa de la situació de docència semipresencial imposada per la COVID-19, algunes de les xerrades es faran Online.

Píndoles de Recerca: enguany algunes xerrades es faran Online.

Hi ha planificades 13 Píndoles, de temàtiques molt diferents, en l’àmbit dels Materials:

Materials Superconductors per a cables de segona generació, Imants moleculars, Disseny d’experiments per l’estudi dels paràmetres d’un sistema, Sistemes multicanal per a la monitorització contínua del creixement de biofilms, la Química, Tècniques analítiques ràpides aplicades al control de qualitat en la indústria farmacèutica, l’Organització, Cadena de subministrament sostenible, AMFE aplicat en Educació: millora dels processos d’aprenentatge col·laboratiu, els Smart Grids i la simulació, Eliminació de desequilibri de voltatge en microgrids, Simulació amb sistemes basats en agents, el Medi ambient, Emissions vehiculars: estudis del seu efecte en humans i l’atmosfera, Elements de captació i emmagatzematge d’energies residuals del medi, Automatització de captació de dades per sensors autònoms.