Jorge López, estudiant de Grau d’Enginyeria Mecànica

Jorge“Els mitjans disposats, l’educació rebuda i la filosofia professional  i personal que ofereixen els salesians no es pot comparar amb cap altre centre”

L’educació salesiana ha marcat molt al Jorge López i li ha obert moltes portes professionals. Amb una qualificació de Matrícula d’Honor al Treball de Final de Grau, en Jorge ens parla dels professors de l’EUSS i dels valors de l’entitat.

Per què vas triar l’EUSS per als teus estudis superiors?

Vaig estudiar una FP2 d’automoció y un Cicle de Grau Superior en Desenvolupament de projectes mecànics a la EPSS i el tracte personal amb tots els membres del centre, professors, secretariat, escola empresa, etc. va ser immillorable.

D’altra banda, els mitjans disposats, l’educació rebuda i la filosofia professional i personal que ofereixen els salesians no es poden comparar amb cap altre centre.

Així que, considerant aquestes premisses, vaig revisar el meu compte corrent, disposava dels diners i no m’ho vaig pensar gaire. Els vaig invertir.

Tens una qualificació al Treball de Final de Grau de Matrícula d’honor. En què ha consistit aquest treball?

Des dels inicis dels cotxes radiocontrolats de competició a la dècada de 1960 fins l’actualitat, aquests vehicles s’han dissenyat a partir de la incorporació dels diferents mecanismes necessaris per al seu funcionament sobre una base o xassís format per una placa plana. Això fa que calgui utilitzar reforços rigiditats, grans espessors de placa o ambdues solucions alhora per aconseguir una estructura amb la capacitat de suportar les sol·licitacions de flexió i torsió a les que es veu sotmès el sistema durant els seu funcionament.

Aquest tipus de solucions generen un augment innecessari del pes total del vehicle, així com un augment de la distancia del centre de gravetat respecte el terra, condicionant el comportament del conjunt.

“Bosco Diamond” és un automòbil de competició radiocontrolat equipat amb un nou tipus de xassís al que he denominat “Monocoque Tubular Chassis” que permet optimitzar aquests inconvenients. Es tracta d’un xassís realitzat en una sola peça a partir de l’extrusió d’un tub d’alumini amb forma hexagonal, similar a la d’un diamant, d’aquí el seu nom. Aquesta geometria permet augmentar considerablement el moment d’inèrcia del conjunt i, per tant, augmentar la seva resistència a la torsió i a la flexió. Alhora, aquest augment de resistència, possibilita una disminució de pes al no requerir reforços rigiditats.

D’altra banda, aquesta disposició també incorpora els nexes d’unió amb la suspensió, evitant així la producció de peces addicionals amb les seves fixacions corresponents.

Aquestes mesures fan que el conjunt sigui extraordinàriament resistent i lleuger sent inclús necessari llastrar el cotxe amb pesos addicionals sobre la seva base per assolir el pes mínim que exigeix la normativa, situant el centre de gravetat més proper al terra.

El projecte també comprèn la materialització del motllo de la carrosseria i, com és lògic, el disseny 3D de tots els elements necessaris per al funcionament del vehicle: suspensió, transmissió, motor, carrosseria, etc. amb els seus corresponents estudis geomètrics així com els càlculs de resistència adients mitjançant la simulació per elements finits (CAE).

Què destacaries dels professors de l’EUSS?

  • La professionalitat i dedicació plena.
  • Les ganes de fer unes assignatures interessants i productives.
  • La humanitat, el tracte proper i personal on l’alumne es sent escoltat i valorat.
  • La implicació per tal que l’alumne superi les seves barreres personals.

Quina opinió tens de l’ensenyança a l’EUSS?

Pot ser que no tinguem cap premi Nobel entre nosaltres però aquí s’ha format a gent a la qual jo donaria tota la meva confiança. I els que han treballat amb mi saben que la meva confiança no es fàcil d’aconseguir.

Creus que els valors de l’escola universitària són un plus afegit a l’ensenyament?

Sense cap mena de dubte. Com bé ens va dir un dia el pare Damians: “Abans de ser un gran enginyer s’ha de ser una gran persona”. Un enginyer pot arribar a ser un autèntic monstre o una persona plena en funció dels valors adquirits.

Com és la relació amb els altres estudiants?

Tot i la clara diferència d’edat entre els meus companys i jo, he tingut la sort de topar amb un grup de persones extraordinari, responsables, treballadors, divertits, però sobre tot amics. Persones que m’escolten i aconsellen, persones disposades a donar un cop de mà en qualsevol moment, persones sense les quals jo no hauria arribat mai a fer aquesta entrevista.

Quina valoració fas del teu pas per l’EUSS?

Si algú em demana opinió sobre on estudiar una enginyeria, l’EUSS serà la meva resposta.

Creus que haver estudiat a l’EUSS t’ajudarà en el teu futur professional?

Al llarg de la meva vida he treballat en quatre grans empreses de caràcter tècnic mecànic i a totes elles l’educació salesiana ha estat sempre molt ben valorada.